JAKI NAPĘD WYBRAĆ DO NASZEJ BRAMY?
ABY POZNAĆ ODPOWIEDŹ, WARTO ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA KILKA ISTOTNYCH KWESTII PRZEDSTAWIONYCH PONIŻEJ W FORMIE PYTAŃ.
1. Czy wjazd na naszą posesję jest blisko ruchliwej ulicy, gdzie nie ma miejsca na postój samochodu w czasie, gdy brama się otwiera?
Warto zwrócić uwagę, aby napęd miał regulowaną prędkość otwarcia. Taką funkcję posiada większość napędów 24-votowych. Jeśli tej funkcji nie będzie, a automatyka będzie sterowana w trybie prędkości standardowej to możemy utrudniać poruszanie się innym uczestnikom ruchu, którzy muszą razem z nami czekać do momentu, aż nasza brama się całkowicie otworzy i umożliwi nam wjazd na posesję.
2. Czy mamy możliwość zastosowania stoperów mechanicznych w pozycjach otwarcia i zamknięcia bramy?
Zastosowanie odbojników mechanicznych na końcu drogi otwarcia i zamknięcia bramy daje dodatkowe możliwości i pozwala na zastosowanie prostszych i tańszych rozwiązań z zakresu automatyki. Nie wymagane są tu wyłączniki krańcowe wbudowane w siłownik ani ENCODER. Można zastosować zwykły napęd sterowany czasem pracy.
3. Ilu łącznie będzie użytkowników?
Jeśli z wjazdu będzie korzystać wielu użytkowników to napęd powinien być przystosowany do pracy intensywnej oraz wyposażony w tzw. FUNKCJĘ OSIEDLA. Polega ona na tym, że jeśli jeden z użytkowników otwiera swoim pilotem bramę, to na czas trwania tego manewru nikt inny nie jest w stanie go przerwać sygnałem nadawanym ze swojego pilota i bezwiednie zatrzymać bramę w pozycji pośredniej. Brama wykonuje zatem kompletny cykl otwarcia. Podczas manewru zamykania natomiast, każdy inny użytkownik może niezależnie i w dowolnym momencie zatrzymać napęd i tym samym ponownie otworzyć bramę – w takiej sytuacji nie dochodzi do konfliktu interesów.
4. Czy brama zamontowana jest między budynkami lub innym w miejscu, gdzie mogą występować silne przedmuchy wiatru?
W takim przypadku, bez konsultacji z doświadczonym montażystą, który przeanalizuje parametry pracy automatyki lepiej zdecydować się na napęd sterowany napięciem 230V. Z praktyki wiadomo, że takie napędy są w pewnym sensie mocniejsze i mniej wyczulone na trudne warunki pracy.
5. Czy poza bramą wjazdową istnieje inne, dodatkowe wejście na naszą posesję?
Jeśli nie, to należy się upewnić, czy do naszego napędu istnieje systemowe rozwiązanie, które w razie awarii siłownika pozwoli nam rozblokować mechanizm z zewnątrz i dostać się na posesję. Co więcej, w przypadku, gdy nie ma furtki i brama jest jedynym wejściem, konieczne jest zastosowanie również zasilania awaryjnego w postaci akumulatora systemowego.
6. Czy mamy inną już zautomatyzowaną bramę i posiadamy do niej co najmniej 2 piloty zdalnego sterowania?
Jeśli tak, to warto zakupić napęd tego samego producenta. Co zyskamy? Dodatkowego, co najmniej jednego pilota zdalnego sterowania oraz obsługę dwóch napędów przy pomocy osobnych przycisków za pomocą jednego pilota. Jeden przycisk- jedna brama, drugi przycisk- druga brama.
7. Czy często dochodzi do awarii zasilania sieciowego 230V?
Jeśli tak, to wybierzmy napęd o zasilaniu silnika napięciem 24V i zastosujmy zasilanie awaryjne- baterię, która pozwoli nam na korzystanie z udogodnień automatyki na kilka pełnych cykli otwarcia i zamknięcia nawet, gdy nie będzie prądu przez cały dzień.
TROCHĘ O EKSPLOATACJI, ZASTOSOWANIU I ZAPOBIEGANIU AWARIOM AUTOMATYKI BRAMOWEJ.
Jakie są najczęstsze przyczyny awarii bram automatycznych?
W bramach szczególnie narażonymi na uszkodzenia i przedwczesne zużywanie się są elementy ruchome, niełożyskowane oraz te wykonane z tworzyw sztucznych. To właśnie one najczęściej wymieniane są przez serwis. W automatyce natomiast jedną z najczęstszych przyczyn awarii stanowi silne zanieczyszczenie elektroniki zarówno samego napędu jak i podłączonych dodatkowych urządzeń takich jak np. fotokomórka bezpieczeństwa czy lampa ostrzegawcza.
Jak często serwisować bramę wjazdową i automatykę?
Przeglądu technicznego naszych bram i automatyki powinniśmy dokonywać co najmniej raz na 12 miesięcy. Praktyka pokazuje, że regularne przeglądy techniczne oraz konserwacje zautomatyzowanych bram znacząco ograniczają ryzyko awarii. Zwłaszcza tych poważnych, gdzie uszkodzenia mogą doprowadzić nawet do wymiany całej elektroniki napędu i pozbawić nas komfortu korzystania z automatyki na kilka tygodni.
W jaki sposów samemu zadbać o niezawodność bramy automatycznej?
1. Korzystając z automatycznej bramy wjazdowej postępujmy świadomie I odpowiedzialnie. Przede wszystkim starajmy się nie zakłócać pełnych cykli pracy automatyki- pozwólmy, aby brama bez przeszkód wykonywała pełny cykl otwierania i zamykania. Unikniemy w ten sposób wszelkich szarpnięć, naprężeń oraz nadmiernego zużywania się przekładni, zębnika oraz listwy zębatej napędów.
2. Zadbajmy o przestrzeń wokół bramy- przytnijmy odpowiednio krzewy, uprzątnijmy nawierzchnie pod bramą. Im swobodniej będzie przemieszczać się skrzydło bramy tym dłużej automatytka bramowa pozostanie niezawodna.
3. Należy pilnować, aby skrzydła zautomatyzowanych bram były właściwie wyregulowane -przemieszczały się płynnie I swobodnie. W żadnym wypadku nie mogą się klinować i uderzać o siebie nawzajem ani o inne elementy najazdowe w końcowej fazie zamykania lub otwierania.
Co świadczy o prawidłowym montażu napędu bramowego?
Wszystkie połączenia kablowe powinny być zabezpieczone przed czynnikami zewnętrznymi i uszkodzeniami mechanicznymi, możliwie jak najbardziej ukryte. Siłowniki muszą być zamontowane równo, a ich mocowania wykonane pewnie i solidnie, najlepiej z zastosowaniem technik tłumienia wibracji. Dzięki temu jesteśmy w stanie wykluczyć ryzyko samoczynnego odkręcania się zespolonych elementów, które także muszą być względem siebie dobrze dopasowane i wyregulowane. Tylko wtedy możemy mówić o profesjonalnym montażu napędu bramowego.
Efetk? Estetyczny wygląd, dłuższa żywotność i wyższa kultura pracy siłownika.
Czy brama automatyczna może otwierać się na zewnątrz posesji?
Tak, pod warunkiem, że mamy na to wystarczająco dużo przestrzeni oraz brama po otwarciu nie blokuje jezdni lub chodnika. Napędy powinny być zamontowane do skrzydeł bramy od strony posesji. Ze względów bezpieczeństwa nie zaleca się montowania automatyki na zewnątrz bramy.